lördag 18 september 2010

Nu har farsan köpt en transport så igår provade jag att lasta Zorro i den. Gick kanon bra och vi tränade på som vi gjort innan, att jag ska kunna gå ut bredvid honom utan att han backar ut och gå runt transporten på utsidan och komma in till honom genom skötardörren. Det har funkat bra 9 av 10 gånger och när han har backat ut utan att jag gett kommando om det så har han fått gå på direkt igen. Idag skulle jag lasta igen och träna på att flytta honom åt sidan utan att han får panik och backar ut. Dock fick jag ändra mina planer efter att han gick in nästan helt och bestämde sig för att backa ut och jag gick på honom med repet. Trodde det var kört då han tog illa vid sig av detta och sen inte ville gå upp på rampen med mer än frambenen efter det. Trodde jag hade sabbat allting som vi byggt upp men det visade sig att jag sabbat ungefär 80% av allt. Efter något som kändes som en evighet i spöregn och tid så stod han i transporten igen. Gav oss sen efter att ha fått in honom två gånger. Vad har jag lärt av dagens lastning ? Jo att Zorro är känsligare än jag hade kunnat tro. Folk brukar säga att han bara är dum, inte ett dugg rädd och bara driver med mig, vilket jag också har trott. Men nu har jag börjat se vad som döljer sig bakom dom stora bruna ögonen. Han är inte en häst som inte bryr sig och bara stänger av bara för att vara tvärt emot. Innanför den *orädda* hästen som står och vilar på höger bakben finns en panikslagen häst. Han är en väldigt känslig häst som, precis som mig, inte vill göra fel och han är väldigt försiktig för att inte göra mig illa !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar