måndag 13 september 2010

Kluven ? Eller kanske bara trött ?

Igår hade jag hand om hästarna efter jobbet. Jag slutade kl 18 så det var i princip bara att åka hem och byta om för att åka vidare till hästarna. Mamma var ute och red på Nisse så jag tog både Zorro och Athlas och skulle gå en promenad. Zorro försökte äta och Athlas gick så sakta så jag fick dra honom efter mig mer eller mindre hela promenaden, han hade verkligen ingen lust. Redan där började ju humöret att svaja lite. När vi kom tillbaka till stallet hade mamma hunnit ifatt oss. Jag släppte ut Zorro i hagen och tog med Athlas in i stallet och skulle borsta, men mamma stod längst in där jag föredrar att stå då jag kan sätta fast Athlas i ena kedjan och binda grimskaftet runt stången. Där jag fick stå måste jag ha två grimskaft och det ena låg ute vid hagen. Tänkte då att jag skulle träna på att ha Athlas något stillastående på stallgången. Inget att rekomendera efter att ha jobbat 12 timmar. Slutade med en förvirrad stackars ponny och en argsint matte som ryckte till i grimskaftet när han inte lyssnade. Men efter att han fått grimskaftet i ögat och jag konsekvent hade backat tillbaka honom när han hade tagit något steg fram så stod han rätt stilla. Dock vill jag inte vara sån som rycker och sliter i mina hästar, eller skriker på dom heller för den delen, även om det är lite så som jag är inlärd, låter ganska konstigt men så är det nog, även fast jag håller på att gå ifrån det och kollar/lyssnar mer på hästarna och rättar mig efter dom är det lätt att falla tillbaka till det gamla. Kan säga att jag berömmer dom hur mycket som helst sen när dom gör rätt. Men.. ja, det är inte så jag vill vara. Efteråt vart jag ledsen och började gråta. Athlas är 2 år och jag vill att han ska kunna lita på mig och våga göra fel utan att jag gör sån stor affär av det. Men hur ska han kunna lita på mig om jag dom flesta dagarna är på bra humör och vill lära in genom klicker och några andra dagar är sur och glömmer att han är så pass liten och använder mig av negativ förstärkning ? Jag ska helt enkelt inte hålla på med hästarna om jag känner att jag inte kan behärska mig, oavsett om jag inte hållt på med dom på några dagar. För det känns inte bra när det blir som igår. Varken för mina stackars hästar eller för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar